Co je to, co láká českého diváka na stadion? Je to momentální vývoj soutěže, boj o čelo tabulky, nebo aktuální forma týmu? Faktorů je jistě hodně. V tomto příspěvku se chceme hlavně zaměřit právě na tyto zmíněné.
Data s návštěvami všech zápasů jsme získali z oficiálních stránek gambrinusliga.cz. Konkrétní odkaz již bohužel není k dispozici, protože se startem nového ročníku došlo k odstranění loňských výsledků. Další ukázka nepoužitelnosti oficiálního webu nejvyšší české fotbalové soutěže, kde polovina odkazů nefunguje a polovina se neustále přepisuje novým obsahem.) Dalším datovým zdrojem byla tabulka s pořadím jednotlivých týmů po každém ligovém kole, která je k dispozici na Wikipedii (http://cs.wikipedia.org/wiki/1._Gambrinus_liga_2011/12#Po.C5.99ad.C3.AD_po_kolech).
Celkem během ligového ročníku 2011/12 navštívilo stadiony 1 131 010 fanoušků. Nejvyšší návštěvou se může již tradičně pochlubit derby dvou pražských S na Letné s počtem 18 299 diváků.
Jako dva modelové příklady jsme si vybrali týmy s velmi pevnou fanouškovskou základnou – AC Sparta Praha a FC Viktoria Plzeň. Níže uvedená zobrazení návštěv na domácích zápasech obou týmů reflektují jednak vývoj v průběhu ligového ročníku a také aktuální pořadí týmu v tabulce.
Sparta Praha
Sparta si na začátku soutěže, kdy se suverénními výkony držela na čele soutěže celých 22 kol, držela velmi solidní návštěvy okolo 10 000 diváků. Pak přišel propad v zájmu diváků, který ještě nebyl odrazem horších sportovních výkonů ale spíše horšícího se počasí. Na jaře Letnou dokázala znovu zaplnit svou návštěvou až v té době stále ještě mistrovská Viktoria (17. kolo, 17 895 diváků) a po ní tradiční rival Baník Ostrava (19., 12 618). V závěru ročníku už se na kulise nepříznivě podepsaly jalové výkony Spartanů na hřišti, které vedly až k pádu na třetí místo v tabulce. Tehdy už bylo jasné, že Sparta svůj bodový nádskok prohospodařila a o titulu se bude rozhodovat jinde, což v důsledku vedlo k nejnižšímu počtu diváků v celé ligové sezóně (6 157 s Českými Budějovicemi).
Viktoria Plzeň
Kontrastním příběhem je pak vývoj návštěv na stadionu Viktorie Plzeň. Jak známo, Plzni v ročníku 2011/12 ujel hned na začátku ligový vlak a ten pak honila celé jaro až do posledního kola. Počet diváků takřka celou sezónu rostl, což korespondovalo se snahou plzeňských se dotáhnout na samotné čelo Gambrinus ligy. Nejvyšší návštěvy pak do Štruncových sadů dorazily právě až v závěrečných dvou kolech proti Slavii (11 412) a Příbrami (11 142).
Další ligové týmy
Pokud je vašim oblíbeným týmem jiný než dva výše uvedené, grafy za ostatní týmy jsou k dispozici na následující adrese.
[important title=”Zdrojová data a kódy”]
Chceme s vámi data a postupy sdílet, proto budeme ke každému článku dávat veškeré zdroje k dispozici.
- Pořadí po jednotlivých kolech posledního ročníku Gambrinus ligy.
- Kompletní výsledky posledního ročníku Gambrinus ligy ve formátu CSV.
- Krátký R skript, který data načte data a vytvoří 2 grafy, uvedené v příspěvku.
Napadá vás lepší postup? Neváhejte a napište nám na Twitter @GoloveParametry.
[/important]